Velkommen til min blog. Jeg er René Birkholm og her deler jeg de seneste nyheder og tanker fra min verden som tegner og forfatter. Her finder du opdateringer om mine projekter, inspiration til kreativitet og muligvis et par overvejelser om kunstens verden. Tak fordi du tager dig tid til at udforske med mig!
- Børnebogen der er forbudt for børn
Jeg har tidligere arbejdet med illustrationer til andres børnebøger. Nu har jeg kastet mig ud i at skabe mit eget værk, hvor jeg både agerer tegner og forfatter. Børnebogen “Natteliv” udforsker et barns møde med nattens mysterier og de udfordringer, der opstår, når monstre dukker op mellem gulvbrædderne, lige efter forældrene har sagt godnat og forladt børneværelset.
I skriveprocessen oplevede jeg, at historien fik sit eget liv, og karaktererne begyndte nærmest at diktere handlingen. Universet blev levende, og jeg skrev og tegnede nærmest med ført hånd, idet karaktererne i historien bestemte retningen.
Det føltes næsten magisk, men var faktisk også en lidt bekymrende oplevelse. Pludselig gik det nemlig op for mig, at jeg var ved at skabe en børnebog, som måske var for uhyggelig for børn. Var jeg ligefrem ved at lave en børnebog, der er forbudt for børn?
Jeg mindedes min egen barndom og hvordan film og bøger påvirkede mig. Jeg husker især en scene i Disneys gamle tegnefilm med Snehvide, hvor den onde stedmor nede i slottes mørke kælder forvandler sig til en heks og skaber et forgiftet æble. Den scene ødelagde min nattesøvn i flere måneder.
Med disse erindringer in mente var jeg noget nervøs for, hvordan min egen børnebog ville blive modtaget.
Nu er børnebogen udkommet, og for nylig skulle den så stå sin prøve i virkeligheden. Min voksne søn læste den højt for sin datter, mit 5-årige barnebarn, og jeg iagttog nervøst reaktionen. Jeg sad ved siden af og fulgte oplæsningen med tilbageholdt åndedræt. Var der en rynke i panden, et lille suk eller et glimt af undren? Var den for uhyggelig, kedelig eller noget helt andet? Tankerne hvirvlede rundt i hovedet, mens jeg ventede på, at oplæsningen ville afsløre, om bogen ville gribe barnets fantasi eller efterlade det uengageret.
Heldigvis viste det sig, at barnet var opmærksomt og engageret i historien uden at blive skræmt.
Jeg tror børns virkelighed i dag er anderledes end den var, da jeg selv var barn. Til halloween spiser de slik, der til forveksling ligner afhuggede fingre, og de pynter med plastikskeletter. På et utal af medier bombarderes de med alskens filmiske effekter. Da min egen datter så Disneys Snehvide-film, bemærkede hun dårligt nok den skrækindjagende scene, der ødelagde min nattesøvn som barn. Børn i dag er åbenbart betydeligt sværere at skræmme.
Yderligere positive reaktioner fulgte, da bogen blev præsenteret for et 11-årigt barnebarn, der havde fået den som lektielæsning. Bogen blev læst på rekordtid, og hans efterfølgende ros på Snapchat varmede mit forfatterhjerte.
Dette, sammen med en positiv lektørudtalelse, har gjort “Natteliv” tilgængelig ikke kun i bogforretninger, men også på biblioteker landet over.
- Animatic
En Animatic er en form for animeret storyboard, der består af grove skitser uden detaljer. Animatics anvendes som prototype eller første step, når der skal laves animations- eller realfilm. Jeg fremstiller professionelle animatics og storyboards i begge kategorier.
Nedenstående er et eksempel på en bevægelsessekvens til en animatic fremstillet til et undervisningsforløb på Odense Designakademi.
- Maskot illustrationIllustrationer af maskotfigurer er populære. Det kan skabe ekstra opmærksomhed til et produkt, forening eller virksomhed med en maskot. Med et markant genkendeligt udseende kan en maskottegning tilføre liv, sjov og genkendelighed. Fra vi er børn er vi omgivet af fiktive karakterer. De er overalt i tegneserier, film, bøger og annoncer. Mange har et nært forhold til dem og unikke og karismatiske karakterer kan være et stærkt virkemiddel til markedsføring. Det er vigtigt for et firma eller brand med en unik personlighed. En maskot kan repræsentere denne personlighed og gøre den nemmere at huske. Mange maskotfigurer ser simple ud og folk tænker måske at det er let at designe dem. Men det er faktisk mere kompliceret end som så. En god karakter skal opfylde flere krav.
- Figuren skal afspejle firmaets identitet. En uhyggelig og skrækindjagende figur passer selvfølgelig ikke til et firma der sælger sødt børnelegetøj.
- Den gode maskotfigur fungerer i mange forskellige størrelser. På en stor plakat, men også på små visitkort og mobilskærme. Derfor bør der ikke være for mange detaljer.
- Maskotten skal være unik. Der er mange muligheder. En særpræget farve, store udtryksfulde øjne, lang næse, muskler, hale, tøj – mulighederne er uendelige.
- Maskot-figuren skal have personlighed. Det kan gøres med ansigtsudtryk, positur eller form. Runde former signalerer blødhed, venlighed og noget hyggeligt, mens kantede former mere forbindes med dynamik, aktivitet eller uhygge.
- MyldretegningElsker at lave myldretegninger. Miljøer med tonsvis af detaljer som vi kender dem fra børnebøger som “Find Holger”. Her et eksempel på en illustration jeg har lavet til børnebogen “Cirkuselefanten, som ikke ville optræde”.
- Det har sin pris at være selvstændig erhvervsdrivendeKronik af Ronni Lundegaard, selvstændig og brancheformand for Catering og Frokostordninger. Tegning: René Birkholm I en tid med et faldende antal selvstændige erhvervsdrivende, hvoraf mange lige nu er truet på deres eksistensgrundlag, ville anerkendelse af en passioneret indsats og bidrag til samfundet være på sin plads. I den brede offentlighed er der desværre opstået en forsimplet opfattelse af selvstændige erhvervsdrivendes virke. Medierne beskæftiger sig primært med to ydergrupper i det store spektrum af selvstændige. Der gives både sendetid og god spalteplads til dem, der tjener rigtig mange penge og har succes, og til dem, der snyder statskassen for penge. Det appellerer enten til folks beundring eller forargelse. Den afgørende midtergruppe, bestående af mindre og mellemstore erhvervsdrivende, der er en væsentlig faktor i vores samfund mht. jobskabelse og bidrag til samfundsøkonomien, bliver næsten overset. De fleste, der har valgt at starte egen virksomhed, har en faglig baggrund og en stor passion for deres håndværk, som de ønsker at udleve som selvstændige. Prisen for at starte egen virksomhed er dog, at man skal være parat til at løbe en økonomisk risiko, når man stiller opsparing og frie værdier til rådighed som pant til banken for at få lån og kreditter. Erhvervsdrivende ser ofte med misundelse på dem, der har mulighed for at leve et almindeligt familieliv med tid til nærvær, fritidssysler, ferier m.m. Som selvstændig står man til rådighed på ethvert tænkeligt tidspunkt, fordi der konstant opstår situationer, der kræver éns nærvær. Det gælder både i hverdagen og midt under sammenkomster med venner og familie. Man er altid på og på spring, når arbejdstelefonen ringer. Det skal understreges, at der ikke er tale om klynkeri. Der søges ikke om hverken medlidenhed eller trøst – bare anerkendelse. Anerkendelse af, at vi er villige til at arbejde langt ud over, hvad almindelige lønmodtagere skal, for at virksomhederne kan overleve, udvikles og give de mange ansatte en tryg hverdag uden frygt for, at de skal miste deres job. Når man kigger ind over hækken på villavejen, kan mange få den opfattelse, at man som selvstændig har succes, hvis man bor i et stort parcelhus, og der holder en flot bil i carporten. Men de færreste ved eller tænker på, at den timeløn, man kan give sig selv som selvstændig, ofte er lavere end almindelige lønmodtageres. Det betyder, at der skal arbejdes langt ud over 37 timer ugentligt, for at man kan opnå disse goder. Mange har investeret i deres egen virksomhed frem for at oprette egentlige pensionsordninger i den forventning, at de den dag, hvor de går på pension, kan afhænde deres virksomhed med et rimeligt afkast, der kan sikre den tredje alder og modsvare bare et minimum af deres slidsomme arbejdsliv og det afkald på økonomisk tryghed, de har givet undervejs ift. lønmodtagere. Det er bare ikke virkeligheden. De fleste oplever, at salget af virksomheden oftest slet ikke er en mulighed, og derfor vil deres forventede opsparing ikke svare til en lønmodtagers pensionsopsparing. Det ville være ønskværdigt, at man fra politisk hold anerkendte de selvstændiges indsats i højere grad. At dette ikke sker, skyldes nok manglende erfaring hos de politiske beslutningstagere. Den aktuelle coronakrise er et godt eksempel på dette, idet man sikkert troede, at de berørte erhvervsdrivende var bedre økonomisk stillet, end de viste sig at være. Man mente formentlig, at de selvstændige selv både kunne og skulle betale en stor del af regningen for alle de negative konsekvenser, krisen medførte. Sammensætningen af de folkevalgte politikere på Christiansborg viser med al tydelighed, at meget få har en baggrund som selvstændige og dermed også et yderst mangelfuldt kendskab til selvstændiges vilkår generelt. Heller ikke i ministeriernes embedsværk er der fornøden viden. Fra politisk hold fokuseres primært på lønmodtageres og de store virksomheders vilkår. Det politisk styrede bureaukrati, som lægges ned over erhvervslivet, er en spændetrøje for de selvstændige i deres hverdag. Det betyder, at man som selvstændig ikke har tid nok til at arbejde med det, man er bedst til, brænder for og tjener sine penge på. Dermed mindskes arbejdsglæden og motivationen. Manglende anerkendelse og bureaukrati kan være væsentlige grunde til at færre og færre ønsker at starte som selvstændige. En nyligt offentliggjort analyse i april fra SMV Danmark viser, at antallet af personer, der arbejder i egen virksomhed som selvstændig, er faldet fra 329.000 i 1983 til 192.000 i 2019. I 1983 var 12,9 pct. af alle beskæftigede i Danmark selvstændige erhvervsdrivende. I 2019 var dette tal faldet til 6,6 pct. Danmark har nu den laveste andel af selvstændige ud af alle beskæftigede i EU. Der findes kun tal for antallet af selvstændige frem til og med 2019, men det må forventes, at coronakrisen vil betyde, at man vil se et yderligere fald i antallet af selvstændige. Det er helt tydeligt, at mange vil stå med en stor økonomisk byrde efter nedlukningen og dens restriktioner. Mange virksomheder vil formentlig lukke, når tidspunktet for tilbagebetaling af udskudt moms og skat indtræffer. Selvstændige har slet ikke fået tilstrækkelig kompensation, hvorimod mange lønmodtagere – og især offentligt ansatte – er blevet helt og aldeles forskånet for økonomiske problemer. Ydermere kan vi risikere, at de selvstændige vil blive udsat for en sand ”heksejagt” fra regeringens side ifm. hjælpepakkerne. Den legitimeres desværre af en forfejlet opfattelse af selvstændige erhvervsdrivende som værende amoralske.
- SkitsetegningFri skitsering er et godt og sjovt alternativ eller supplement til traditionel brainstorming, når der skal udvikles ideer, der gerne må være lidt grænseoverskridende:)
- KysBedreOdenseNogle gange blir’ det bare ikke meget bedre? Projekt KysBedreOdense har et godt formål – i og med det skal begrænse de unges rygning – og jeg får lov at udfolde min yndlingsbeskæftigelse tegneserier og animationer i lange baner. Følg Charlie hele december, hvor han bliver klogere på tobak, verdensmålene og sig selv. Du kan quizze og vinde præmier hver søndag i advent ? https://www.instagram.com/kysbedreodense/
- Modetegning og præsentation af tøjModetegning eller præsentationstegninger af tøj kan udføres på mange måde. Stilen skal vælges med omhu, så den matcher den pågældende tøjkollektion og målgruppen. Her ses forskellige tilgange jeg har anvendt i form af den præcise stregtegning og den mere kunstneriske blyantstegning med valører.
- Lær at tegne tegneserier på Hovedbiblioteket i OdenseLær at tegne tegneserier! Store Tegnedag er så heldig at få besøg af den dygtige tegner Renè Birkholm AKA www.tegneren.dk. Du har ikke alene mulighed for at se ham tegne, men kan også selv tage del i løjerne og tegne SAMMEN med René til hans stribe-workshop. Få gode tips til, hvordan du selv kommer i gang med at lave din egen tegneserie. Vær med uanset om du er erfaren tegner eller aldrig har prøvet det før. 12. oktober på Odense Bibliotek – med gratis entré https://www.facebook.com/events/592238411310457/permalink/592918834575748/
- Så skal der tegnes nisser …Var det noget med en personlig julehilsen fra dig eller dit firma. Så er det ved at være tiden. Underlig, men sjov beskæftigelse, at sidde og tegne nisser, når det nærmest er sommer udenfor. Men det er jo nu nisser, julemænd og andet julestads til julekort, kravlenisser eller julekalendere skal laves, hvis de skal være færdig i tide? Mail: mail@tegneren.dk eller RING: 40 50 80 17
- 3D til infografik3D-tegning er rigtigt godt til at skabe et forenklet og indbydende overblik. Her er det brugt til at anskueliggøre en GoMonkeys-oplevelsespark med 3 niveauer af klatreudfordinger. Parken bliver opført i parken overfor Københavns Zoo.
- FantomtegningJeg tegner i mange stilarter, hvilket giver jobs af meget forskellig karakter. Ofte er det sjove tegninger, men indimellem kan baggrunden også være ret alvorlig. Engang blev jeg bedt om at lave tegninger fra et retsmøde, hvor fotografering er forbudt. Fornylig skulle jeg lave en såkaldt fantomtegning – som er et portræt, der er konstrueret af en ukendt eftersøgt gerningsmand. Fantomtegningen anvendes som hjælpemiddel til at identificere eller advare imod den ukendte gerningsmand. Det kan være hårdt for den forurettede eller vidner at få stykket beskrivelsen sammen, fordi forbrydelsen genfremkaldes. Som tegner er det naturligvis vigtigt at bevare en objektiv tilgang og prøve at skildre gerningsmanden, så præcist som muligt. Selvom gerningsmanden har gjort noget rigtigt frastødende, må man som tegner bekæmpe sin lyst til at fremstille en stereotypisk skurk. Tror i grunden det giver den bedste gengivelse, hvis man som tegner er uvidende om selve forbrydelsen. Det var tilfældet med denne fantomtegning, der er tegnet på baggrund af den forurettedes gode hukommelse, men uden et særligt kendskab til forbrydelsen.
- Den rette tegnestilJeg tegner i mange stilarter og det er selvsagt vigtigt at bruge den rigtige stil i forhold til emnet og målgruppen. Der er noget nær uendelig mange muligheder. Her er 4 forskellige til en børnebog til en test i form af en afstemning inden illustrationsarbejdet for alvor går i gang. Jeg kan envidere tilbyde at tage hånd om layoutet og fremstilling af bog til tryk. Der er en god pointe i at lade illustratoren stå for det grafiske layout af bogen, for at opnå en spændende helhed, hvor tekst og billeder spiller sammen.
- Censur og porno på nettetTegninger kan gøre en indviklet tekst nemmere at forstå eller tilføje noget fest og farve. Denne illustration til en artikel om porno og censur var det ualmindeligt sjovt at lave.
- FirmaferiekortSå er det nu der skal laves firma-ferie-kort! Jeg er altid parat med en sjov illustration:)
- Check points by logo designBe conscious about these points at logo design. 1. The size. Does the logo work in small? Thin lines and small details risk blurring when the logo is minimized. 2. Trendy styles. Does the logo contain trendy style elements? It can be ok for the young age group, but the logo will seem old fashion in a short time. 3. Medias. Does the logo work in every media? It’s not enough the logo looks great on the screen. The ultimate logo should be copied in a copy machine without damaging loss of quality. Therefore consider the use of gradations and many colour values. 3-D and shadow effects are hard to reproduce in every media. The good logo will work in pure black and white. 4. Identity. Does the logo reflect the identity of the company? 5. Simplicity. Is the logo simple and easy to remember? It has to be that. A quick reading must be possible. 6. Outstanding. Is the logo unique? Is the idea used before? Some ideas are used millions of times. For instance the eye and the globe. Simplicity This is the kind of simplicity that we aim for well working trademark design.
- Character design tutorial 2, coloring in PhotoshopThis dsicription is an continuation of the blog Character design tutorial 1 In the last tutorial we made this character drawing and scanned it into the computer. Now open it in Photoshop. Open Threshold Adjust to make the blue disappear. The blue is gone. Double click the background layer … … and click ok … … to change it to a normal layer (with many more options) Make a new empty layer Place it below the line-art layer. Call the layers line and color. Change the blending mode for the line layer to multiply. Lock the line layer. Now we are going to add colors. The white paper background of the “line” layer is transparent because it’s in multiply-mode:) If there are no gaps in the line-art use the paint bucket to add color. Else use a pencil or brush Select the magic wand tool Select a colored element. Here the glove. Select the burn tool. Select a soft brush (0% hardness) Make the right-side shadow dark with the burn tool. Select the Dodge Tool behind the burn tool. Use the Dodge tool to make the left-side light. Imagine the light coming from left creating a light and a dark side. Deselect (Notice the shortcut for next time). Use this technique on all the parts of the drawing. Done:)
- Character design tutorial 1A good character has a significant profile that makes him different and easy to distinguish from other characters. This is the case for fun characters … … as well as more fantasy like or realistic characters. You have to know the look of your character from at least three different angels. So, … 1. Pick one of the templates below, download it and print it (in color to get the blue color) … or make your own from scratch. Get the little guy template Get the male template Get the female template Get the big guy template 2. Sketch your character on top of the blue template print. 3. Use pencil and a soft eraser for the sketching. 4. Draw the sketching with a light hand. Don’t pressure. Many small light strokes is the right way. 5. Draw vertical pencil lines to make the dimensions fit. 6. Don’t follow the template lines but break them to make your own unique character. 7. Ink with e.g. a black marker pen. Real black! Later we will remote the blue in Photoshop and that demands a deep black. 8. Erase the pencil strokes. 9. Check that there are no gaps on the stroke. If you close them the next step, coloring, will be easier. Done … for now:)
- Poster design tips
- Min tegneserie er nu til salg hos azobebooks.comForhandles her https://www.azobebooks.com
- Tegneserie undervisningEn tegneserie med syltede agurker der hopper op af glasset og går til angreb. En anden med rørende hverdagsrealisme, hvor den traditionelle berettermodel vendes totalt på hovedet og dit hjerte bliver knust. Tak for endnu en pragtfuld lørdag med tegneserieworkshop for de skønneste børn og unge, der gang på gang blæste alle om kuld med deres vidunderlige ideer og skaberglæde:) –
- 5 ways to create depth in a drawing
1. Foreground, middle ground and background
Depth is a key to make an environment coming alive. Used in the right way it´s able to pull the audience into the picture. Defining a foreground, middle ground and background creates depth.
2. Degree of details
Variation in degree of details can be used to create depth. As here using many details in the foreground and fewer in the background.
3. Depth of field
Depth of field creates depth. The farther away the more blurred.
4. Thick strokes
Thick strokes in the foreground and thinner strokes the farther away creates depth.
5. Perspective
Perspective creates depth. Lines disappear into vanishing points and things or people becomes smaller the farther away they are.
- My comic Raktus is NOW available on ComiXology!
- Graphic formats and Resolution
- Farve og teksturI forbindelse med farvelægningen af omslaget til tegnserien “Kogelspil i Svanninge 1. del” testede jeg forskellige farver og teksturer som baggrund. Den røde baggrunde duede ikke. Den ligner noget til en splatter-action-serie og det er serien ikke. Den blå baggrund uden tekstur havde en god enkelhed, men blev lidt for rolig i udtrykket. Denne er det foreløbige valg. Komplemtærfarven til rød, grøn med en rå struktur. Der opstår en god dynamik, synes jeg, men uden det splatteragtige look. Typografien er endnu ikke på plads.
- TegneundervisningAt tegne handler om at få øje på de geometriske figurer, der gemmer sig i motivet. Har du øje for dem bliver det nemmere at forstå formen og dermed at gengive den og farvelægge den. Alle fladerne har et højlys, egen-skygge, refleks fra omgivelserne og en slagskygge. Skruer vi op for kontrasten er det nemmere at se. Figurerne gemmer sig overalt, som her i julemandens ansigt. Alt, øjne, næse, kinder og læbe, kan omskrives til disse simple figurer. Figurerne findes i detaljen såvel som i de overordnede former, som den gode gamle gliedermann fint illustrerer.
- Fra print til skærmJeg arbejder for tiden med at klargøre flere af mine tegneserier til publicering på apps. Det er ikke helt så lige til som jeg først antog. Serierne skal tilpasses opløsningen på mange forskellige devices og det medfører at billederne ikke kan overføres direkte. Flere billeder skal tegnes om, talebobler ændres og tekst tilpasses.
- Tegneserier i New York!
- Knivsæg